Kwantiteit boven KwaliteitSoms moet je, je mening over iets kwijt en vandaag is zo’n dag. Vandaag wil ik het graag even hebben over een niet geheel nieuwe generatie (beauty)bloggers. Deze bloggers bestaan al een langere tijd maar op een of andere manier lijken het er steeds meer te worden. Ik heb het hier over bloggers die producten ontvangen en dan binnen een paar dagen al een hele review online hebben staan? Vandaag gaan we het even goed hebben Kwantiteit boven Kwaliteit hebben en aan het einde een lijstje met bloggers waarvan ik de reviews wel fijn vind!

Onderstaande tekst zal vooral gericht zijn op beautybloggers. Dit wil niet zeggen dat dit niet gebeurt in andere niches. Ik wil het zelf vooral houden op wat ik zelf zie en herken. Ik leef zelf online leef ik toch voornamelijk in de beauty community.

Waar zit het probleem?

Laten we beginnen met dat ik niet tegen pr samples of samenwerkingen met bedrijven ben, ik heb zelf vaak genoeg samenwerkingen. Maar ik ben wel voorstander van al je producten goed testen en onderzoeken voor je een blog er over schrijft. Ondanks het geen nieuw fenomeen is, valt het mij wel steeds meer op dat een groot aantal grote en kleine bloggers op bijvoorbeeld maandag product x ontvangen en dan op woensdag een review online hebben staan. Mijn testende en onderzoekende zelf raakt in de war van dit soort blogs, hoe kan je zo snel je onderzoeken gedaan hebben en hoe kan je in die paar dagen een goede mening hebben gevormd over het product.

Ook komen er steeds meer verhalen van buiten de blog wereld dat men bloggers niet meer gelooft. En eerlijk ik vind het niet gek gezien ik mijn geloof in een groot deel bloggers ook echt kwijt ben. Zijn we echt zover gekomen dat we alleen nog maar bloggen om de producten (en het geld) wat we krijgen? Waar zijn de tijden gebleven dat het normaal was om een crème minstens een maand te testen voor je een review ging schrijven.

Kleine voorbeelden

Als ik naar afgelopen maand kijk zijn er door een pr bureau een lijn zonneproducten uitgedeeld, en binnen een paar dagen verschenen er meerdere reviews online. Deze week was er alleen regen buiten en geen zon. Hoe kan je dan een review schrijven over de werking van een lijn met producten die jou moeten beschermen tegen stralingen van de zon?

Er komen ook steeds meer merken uit met make-up producten speciaal voor tijdens het sporten. Helemaal prima. Maar hoe kan je een review schrijven over deze make-up zonder dat je er mee ben gaan sporten?

In mijn ogen hebben we het hier dan over Kwantiteit boven Kwaliteit.

Mijn richtlijnen

Er zijn echt wel producten en diensten waar je binnen een paar dagen iets over kan schrijven. En zoals we allemaal wel begrijpen gaat mijn frustratie vooral uit naar beautybloggers. Maar er zijn ook genoeg bloggers die zich niet hoofdzakelijk op beauty richten die hetzelfde doen.

Richtlijnen die ik zelf gebruik voor mijn reviews is:

Skincare – Minstens 30 dagen, omdat je huid ook moet wennen aan een product voor je de voor of nadelen kan zien.

Maskers – Ligt er aan per masker. van sheet masks probeer ik er altijd meer te kopen zodat ik het een paar keer kan testen. Hetzelfde geld met maskers die je op smeert. Lukt meer als 1 masker niet, vermeld ik het in de review en is het eerder een eerste impressie dan een review.

Make-up – Probeer meerdere looks te maken op verschillende dagen en verschillende omstandigheden. Zonnig weer en regen in 1 week, perfect voor de test. Dagje strand, dagje werken of een avondje weg. Ik probeer in ieder geval naast of het makkelijk aan te brengen is te kijken of het allemaal ook goed blijft zitten en alleen thuis op de bank zitten helpt dan niet.

Beauty Tools – Probeer meerdere dagen, looks, of in ieder geval dat je alle mogelijkheden van de tool hebt uitgeprobeerd.

En als we kijken naar reviews die niet onder beauty vallen kom ik eigenlijk een beetje uit de op de richtlijn voor beauty tools uit.

Wat moet veranderen?

Ik denk dat verandering in dit geval goed is, en die verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de bloggers. Maar ook bij de bedrijven en pr bureaus. De bloggers zouden moeten veranderen in de manier van testen en daar hun tijd voor nemen. De bedrijven en pr bureaus zouden minder hoge verwachtingen moeten stellen naar de bloggers toe. In dit geval is het geven en nemen en vooral goede communicatie. Wilt een bedrijf een review binnen een week en is dat met testen niet mogelijk, geef dat aan dit is vaak gewoon bespreekbaar. Is het voor hun niet mogelijk en blijven ze bij die week zeg dan gewoon nee of kom met een ander voorstel in plaats van een review. We moeten van Kwantiteit boven Kwaliteit naar Kwaliteit boven Kwantiteit.

Bloggers waarvan ik de reviews wel vertrouw

Ik vertrouw natuurlijk mijn eigen mening maar daar gaat het vandaag niet om. Er zijn blogs waarvan ik echt wel weet dat ze goed hun onderzoek doen en/of goed de producten testen. Ik heb natuurlijk mijn eigen lijstje blogs die ik fijn vind. Ook heb ik een beetje rondgevraagd welke blogs mensen om me heen wel vertrouwen als het op reviews aan komt. Tijd voor een klein lijstje.

Kleine disclaimer; Als jouw blog er niet tussen staat, wil dit niet zeggen dat je iets verkeerd doet. Ik heb hier echt alleen blogs staan die ik zelf ken en lees en vertrouw. En ik heb mijn focus gelegd op blogs die grotendeels over beauty schrijven. De enige reden dat ik om meningen van andere heb gevraagd is om te zien of het overeenkomt met mijn mening en of ik niks over het hoofd heb gezien.

♥ Tamara van Beautyandlifebycecilia
♥ Mayke van May Cate
♥ Lariesa van Beautynerd
♥ Angela van Ilovebudgetmakeup
♥ Daphne van Verdraaid Mooi

Welke blogger(s) vertrouw jij wel?

Follow
SKin Food

Meer van dit soort blogs lezen? Misschien vind je de blog Beautybloggers zijn oppervlakkige wezens wel interessant.

13 Comments on Kwantiteit boven Kwaliteit | Generatie Graaiende Bloggers

  1. Amy
    7 maart 2019 at 15:12 (5 jaren ago)

    Het ergste wat ik ooit heb meegemaakt is een blogger die op maandagochtend een pakket kreeg en op maandagavond al een IG post online had staan over hoe geweldig de producten waren, terwijl het om skincare ging. Ik volg je dus echt helemaal met dit artikel en vind het echt verschrikkelijk. Zeker omdat bloggers die wél de tijd nemen om alles uitgebreid te testen altijd ’te laat’ lijken te zijn met hun reviews.

    Beantwoorden
  2. Tessa
    7 maart 2019 at 16:24 (5 jaren ago)

    Ik ben het helemaal eens met je artikel. Ik krijg ook het idee dat het bij veel bloggers gaat om geld en gratis spullen. Zelf ben ik ook een beginnende beauty blogger (sinds oktober 2018) en test de producten (die ik zelf altijd koop) eerst een paar keer voordat ik er een blog over schrijf. Soms komt het voor dat ik erg blij ben dat ik een bepaald product heb gekocht, dan schrijf ik er wel een stukje over (een soort kennis making), maar nooit gelijk een review

    Beantwoorden
  3. Annette
    7 maart 2019 at 17:11 (5 jaren ago)

    Mee eens maar vind niet dat dit van de nieuwe generatie is, het gebeurd al jaren. Ik blog nu bijna 5 jaar en vanaf het begin dat ik iets begon te ontvangen heb ik me er over verbaasd dat er binnen een paar dagen al reviews verschenen. Ik doe net als jij minimaal een maand de skincare testen maar bij voorkeur langer. Ik geef dit ook altijd netjes aan als ik benaderd word en zeg altijd dat ze niet binnen een week of 2 een review hoeven te verwachten. Ik heb het ook bij de ‘grote’bloggers gezien dat ik hetzelfde artikel als zij hadden ontvangen en dat het al lang en breed online stond terwijl ik druk aan het testen was. Maar wat je zegt, de ‘goede’ bloggers onderscheiden zich wel dat geloof ik dan wel weer zij kunnen veel meer over het product melden dan ‘oppervlakkig’ de werking beschrijven.

    Beantwoorden
    • Lotte
      7 maart 2019 at 17:29 (5 jaren ago)

      Klopt dat het niet nieuw is, zoals ik in het begin van het artikel ook zeg. Maar het lijken er wel steeds meer te worden. Ik ben wel heel blij om te zien dat er dus echt een grote hoeveelheid bloggers is die er net zo over denkt als ik. Dat testen en alles erom heen toch echt wel heel belangrijk is voor een goede review ♥

      Beantwoorden
  4. Sandra
    8 maart 2019 at 13:04 (5 jaren ago)

    Voledig mee eens! Zo fijn dat jij er een lijstje met te vertrouwen bloggers aan toegevoegd hebt

    Beantwoorden
  5. Judith
    8 maart 2019 at 19:34 (5 jaren ago)

    Ik ben het 100% met je eens. Wat ik bijna erger vind zijn PR bureaus die toch de voorkeur geven aan de Bloggers die dezelfde dag nog posten. Het gaat dan puur om reclame. Alles is ook fantastisch en geweldig…

    Beantwoorden
  6. Henk
    8 maart 2019 at 23:22 (5 jaren ago)

    Uitstekende blog. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Als er nog meer van die ‘ u geeft, ik blaat’ blogs met kritiekloze nepreviews komen, ligt binnen de kortste keren dat hele genre op haar gat.

    Beantwoorden
  7. Laura
    9 maart 2019 at 07:12 (5 jaren ago)

    Eens! Ik snap ook nooit dat ik na 3 dag en soms al een uitgebreide review over een dagcrème zie staan.

    Beantwoorden
  8. melanie hoogvliet
    9 maart 2019 at 09:21 (5 jaren ago)

    Ik vind dit perfect geschreven . Het gaat bij bloggen niet om de producten die je krijgt of om het geld . Je moet bloggen over dingen die je leuk vind die bij je passen en waar je een eerlijke mening over kunt geven .,

    Beantwoorden
  9. Marie-Louise
    12 maart 2019 at 09:46 (5 jaren ago)

    Mooie tekst Lotte waar ik het helemaal mee eens ben.
    Zelf ben ik onlangs gestart met bloggen om mijn ruim 25 jarige kennis als skinexpert en make-up artist te delen. Via mijn blogs probeer ik anderen bewust te maken van hun eigen huid én het gebruik van cosmeticaproducten en af en toe schrijf ik zelf een review over een product/behandeling wat mijn interesse heeft gewekt.
    Gewoon klakkeloos wat schrijven geeft mijn inziens geen waarde.

    Succes met jouw beautyblog
    Ciao Marie-Louise

    Beantwoorden
  10. Yvonne
    12 maart 2019 at 10:09 (5 jaren ago)

    Zelf ben ik geen beautyblogger, maar ik ga er toch vanuit als mensen iets uittesten wat gratis is dat ze al gauw positiever zullen schrijven dan wanneer ze ervoor betaald hebben. Ik denk dat dit ook in andere niches zo zal werken. Zelf probeer ik mijn reviews eerlijk te houden, maar ik denk dat je toch echt positief beinvloed wordt als je vriendelijk contact hebt gehad met iemand die het product of de dienst aan je heeft gegeven. Overigens doe ik weinig samenwerkingen, juist omdat ik graag vrij ben om zelf te kiezen en te schrijven wat ik wil.

    Beantwoorden
  11. Melissa
    12 maart 2019 at 12:20 (5 jaren ago)

    Zo mee eens. Ben niet echt een beauty blogger. Wel lipstick addict maar bij testen van nieuwe lipstick of creme neem ik ook echt mijn tijd ervoor. Bij lipstick kijk ik naar meerdere punten. En bij een creme masker probeer ik het 2 tot 4 weken uit voordat ik iets over plaats.

    Beantwoorden
  12. Tania
    12 maart 2019 at 19:48 (5 jaren ago)

    Dat zie ik jammer genoeg ook vaak. Skincare test ik minstens enkele weken voordat ik een review online zet. Hoe kan je na 2 dagen zeggen dat het een goed product is.

    Beantwoorden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






Ik accepteer de Privacy Policy

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.